Jeśli jesteś na początku swojej drogi z własnym biznesem, lub już prowadzisz swoją firmę od jakiegoś czasu, ale masz poczucie, że do komunikacji wizualnej wkradł się chaos i brakuje w tym wszystkim spójności, to ten artykuł jest dla Ciebie.
Spójność wizualna to klucz do sukcesu!
Budowanie spójności wizualnej wymaga podjęcia wielu decyzji i konsekwentnego trzymania się ich. Wydawać się może, że to przecież dziecinnie proste, ale w obecnych czasach, w których jesteśmy zasypywani inspiracjami i nowymi pomysłami, jest bardzo ciężko utrzymać konsekwencję i stanowcze podejście. Istnieje jednak narzędzie, które zdecydowanie pomaga w procesie budowania spójności wizualnej marki. Zwykle nazywa się je angielską nazwą – brand style guide. Można przetłumaczyć dosłownie jako przewodnik po stylu marki. My nazywamy to narzędzie po prostu kartą logo.
Co powinna zawierać karta logo (brand style guide) ?
Do tworzenia takiego przewodnika wykorzystać można wszystkie elementy, które mogą okazać się pomocne podczas tworzenia spójnego wizerunku. Najczęściej jest to zbiór najważniejszych wizualnych elementów marki, takich jak logo i jego wersje alternatywne, paleta kolorów, fonty, ikony oraz elementy dekoracyjne grafik. Na karcie logo mogą znaleźć się również tekstury oraz inspiracje (obrazy czy zdjęcia przywołujące styl, na osiągnięciu którego nam zależy).
Istnieje również bardziej rozbudowana wersja przewodnika po stylu – brand book, czyli księga znaku. Jest to instrukcja obsługi logo, prezentująca zbiór wytycznych, sugerujących w jaki sposób należy używać poszczególnych elementów identyfikacji wizualnej, dla osób, które będą z niego korzystały. Na księgę znaku decydują się zazwyczaj duże przedsiębiorstwa, w których bardzo prawdopodobna jest sytuacja, że projekty graficznie, oferty czy materiały promocyjne tworzone będą przez kilka osób, a nie tylko przez grafika, który zaprojektował logo. Bardzo fajnymi przykładami są księgi znaku kawiarni z USA Scrimshaw Coffee oraz serwisu muzycznego Spotify.
Czy Twoja marka potrzebuje karty logo (brand style guide)?
Absolutnie! Trudności związane z poszukiwaniem stylu marki często są wynikiem unikania podjęcia konkretnych decyzji dotyczących wizualnej strony biznesu. Praca nad kartą logo zmusza, by w końcu to zrobić. Skutkuje to uproszczeniem decyzji, ponieważ łatwiej jest znaleźć pomysł, gdy do wyboru masz określoną paletę kolorystyczną i wiesz jakiego rodzaju zdjęć musisz szukać. Co więcej, oszczędzasz czas, który poświęcasz na tworzenie, gdy od razu wiesz, jakich fontów użyjesz. Karta logo może również wiele ułatwić, gdy zdecydujesz się zatrudnić kogoś do pomocy. Wystarczy jedno spojrzenie, które natychmiast wprowadzi w klimat Twojej marki. Najważniejszą zaletą pracy z kartą logo jest zachowanie określonego stylu i co za tym idzie spójnością w komunikacji.
W Inspired Art projektujemy logo i w każdym pakiecie zapewniamy kartę logo (brand style guide) GRATIS! Spójność wizualna, to naszym zdaniem podstawa.
Masz pytania lub wątpliwości ?
Skontaktuj się mailowo : damian@inspiredart.pl lub napisz wiadomość na IG: @inspiredart_pl
Szukasz inspiracji ? Zobacz profil @inspiredart_pl na Instagramie oraz fanpage na Facebooku.